lördag 17 oktober 2015

Diesel

Har skruvat bort samtliga paneler i sittbrunnen, tagit hem dem och påbörjat skrapning/slipning och sedan lackning. 

Bakom panelerna fanns de båda dieseltankarna. Tömde ut 100 liter diesel i ett oljefat med hjälp av en skruvdragarpump, gick på 5 minuter! All diesel såg ren och fin ut, använde en tryckspruta för att spruta rent på botten. Lite grön beläggning men inte alls farligt. Gick inte att få loss det gröna så det fick sitta kvar. Styrbords tank var det lite mer gegga i, fick ut en halv deciliter med grön gegga genom att spola med trycksprutan litegrann. Båten lutar åt babord så jag tror jag fick ut det mesta. Styrbords tank har inget tanklock så det var svårt att se in i tanken, men jag har gjort så gott jag kunnat utan att skruva loss hela tanken. Kollade också grovfiltret och det var fortfarande rent och fint trots hoppandet i vågorna innan båtupptagningen. Så jag nöjer mig med detta, det var nog renare än jag trott. Det har i alla fall blivit lite bättre och det känns bra.

Skruvade bort slitskenan som satt under kölen i aktern (har en i fören med), samt rodret. Försöker undersöka var båten tagit in vatten i somras men kunde inte hitta något direkt hål i plasten. Passade på med vinkelslipen att skära bort plasten under slitskenan så att kölplankan får chans att torka, i nuläget droppade det om den. Inte bra! Lösningen jag har är att helt enkelt låta det torka tills i vår, sedan skruva tillbaka skenan, och lägga på ny väv och epoxi utanpå skenan. Då bör det bannemej bli tätt. Men då får det vara lite varmare, annars får jag bygga ett litet tält med värme i där jag ska limma. Nåja, allt löser sig.

I övrigt pågår jobbet med bommen till kapellet. Hyvling, oljning och sedan lackning. Däcken jag tänkt ha som fendrar har grundmålats och skall målas vita inom en snar framtid.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar